Погрібна Н.В.,
методист РМК
відділу освіти КРДА
МОЖЛИВОСТІ ІКТ
У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

І час летить, не стишує галопу…
Ліна Костенко

Час не стоїть на місці, вносить свої корективи, відкриває нові перспективи до інноваційних технологій. Сучасне життя вимагає створити такі умови, щоб надати можливість кожній людині створювати і накопичувати інформацію та знання, мати до них вільний доступ, користуватися і обмінюватися ними, повною мірою реалізувати свій потенціал, сприяючи суспільному і особистому розвиткові та підвищуючи якість життя.
Запровадження ІКТ сприяє забезпеченню повного і постійного доступу користувачів до надбань культури, писемності, традицій та звичаїв усіх народів, світових інформаційних електронних ресурсів.
Вирішити проблему якісно нового підходу до організації виховної роботи дозволяє використання інформаційно-комунікаційних технологій у проведенні позакласних виховних заходів мовно-літературної тематики. Засоби ІКТ, формуючи інтереси молодого покоління, реалізують більш ефективне засвоєння необхідних знань у контексті патріотичного виховання. [1, 1]
Можна із впевненістю зазначити, що використання ІКТ в усіх сферах освітньої діяльності, зокрема і у виховній роботі, – це потреба часу і потреба сучасної дитини.
На шкільних святах комп'ютер став незамінним помічником. Всі заходи, на яких вдається використовувати мультимедійний проектор, музику, проходять на високому рівні і дуже подобаються дітям. Тепер стало можливим проводити різноманітні ігри. Особливо дітям цікаві ігри, які бувають у телевізійних програмах. Не кожна дитина може потрапити на телебачення, але зате всі вони хотіли б брати участь в них. Зараз сучасна техніка дозволяє дитячу мрію зробити реальністю. Розважальні та інтелектуальні заходи розширюють кругозір учнів, розвивають їх мислення. А наочність і високий технологічний рівень допомагає нашим дітям, що живуть далеко від великих міст, йти в ногу з часом і мати великі можливості для свого розвитку. [2, 1]
Використання інформаційно-комунікаційних технологій в позакласній роботі сприяє створенню умов для активної і творчої діяльності. ІКТ дозволяє стисло і барвисто уявити необхідний матеріал учням, дозволяє зробити заходи більш захоплюючими і пізнавальними. ІКТ прекрасно вписується у зміст позакласного заходу. ІКТ дозволяють урізноманітнити форми роботи з учнями, зробити їх більш творчими.
Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.
Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера у позакласній роботі дозволяє зробити процес навчання та виховання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Можна визначити такі основні напрями роботи при організації позакласної роботи з української мови та літератури із використанням комп’ютера:
v демонстрація навчально-ілюстративного матеріалу;
v виконання практичних робіт;
v створення презентацій;
v використання інтернет-ресурсів;
v створення відеороликів, фотоколажів;
v підготовка музичного супроводу заходів (фонограми);
v залучення до проектної діяльності;
v виготовлення буклетів, літературних збірок, шкільних газет;
v залучення до науково-дослідницької діяльності;
v підготовка учнів до олімпіади з мови та літератури;
v виконання колективних творчих справ.
Організовуючи позакласну роботу, вчитель-філолог може використовувати ІКТ як у процесі підготовки до проведення різноманітних мовно-літературних заходів, так і під час їх проведення.
Словесник може самостійно виготовити презентацію, а також доручити це у процесі підготовки учневі чи групі учнів. Створення різноманітних за тематикою, оформленням, змістовим наповненням мультимедійних презентацій можна використовувати і під час проведення самих мовно-літературних заходів (індивідуальна робота під час змагання чи конкурсу або колективне створення презентації, за певних медіа-технічних можливостей навіть створення он-лайн презентації). Так проведення мовних заходів, літературних вечорів, літературно-музичних композицій просто не мислиться без мультимедійного супроводу. Свята стають значно цікавішими, яскравішими та різноманітнішими.
ІКТ можуть прийти вчителеві на допомогу при проведенні таких форм позакласних заходів як мовознавчі та літературознавчі турніри, вікторини, головоломки, кросворди, інтелектуальні ігри, КВК, гра «Найрозумніший». Для їх проведення, окрім зазначених вище, можна рекомендувати такі види роботи як створення медіа-реклами художніх творів, проведення веб-квесту, віртуальні дебати тощо.
Вже традиційно проводяться також літературні години спілкування з використанням мультимедіа, які допомагають "розбудити" почуття: щирість, співчуття, доброту, подив, любов, захоплення.
Активно використовувати ІКТ можна при організації таких видів позакласної роботи як літературні клуби, мовні та літературні гуртки, навчання у МАН, участь у проектній діяльності. Є вони необхідними і при проведенні таких ігор як «Вгадай мелодію», «Впізнай поезію», «Чий портрет», «Аукціон народних пісень», «Географія поезій», «Термінологічна ідентифікація» та інших.
Цікавим видом позакласної роботи може стати проведення заходу на основі літературних асоціацій учнів «Мистецтво асоціацій»: учні чи групи учнів під час будь-якого змагання, можуть добирати з інтернет-ресурсів на основі власних асоціацій ілюстрації, картинки до літературного твору чи до конкретного літературного героя, які б висвітлювали їхню сутність чи зміст. При цьому учні мають чітко обґрунтувати вибір такої ілюстрації, пояснити власні погляди та авторську позицію. Також можна добирати такі картинки до уривків з літературних творів.
Окремим видом позакласної діяльності для вчителя та учнів можуть стати віртуальні літературні вітальні, студії, кабінети поезії, он-лайн тестування з мови, консультпункти з мови та літератури, створення електронних довідників, віртуальні подорожі сторінками художніх творів, а також проведення дистанційних тижнів української мови, літератури, української писемності. Для реалізації вищевказаних заходів на допомогу прийде створений вчителем блог, який відкриє широкі можливості для позакласної роботи, віртуального спілкування та обговорення цікавих тем, художніх творів,спектаклів, фільмів тощо. Учням можна запропонувати створення групи «Літературна студія», «Поціновувач поезій»», «Мистецтво слова»в соціальних мережах «ВКонтакте» чи на «Фейсбуці».
Отже, використання ІКТ у позакласній роботі вчителя-словесника розглядається як один з найбільш перспективних напрямів підвищення якості виховного впливу, формуванні основних життєвих компенцій учнів та прищеплення школярам любові до рідного слова, а також надають широкі можливості для вдосконалення виховної та позакласної роботи з української мови та літератури, сприяють створенню ситуації зацікавленості, творчості, співпраці.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. С. І. Нетьосов, С. Ф. Нетьосова Інормаційно-комунікаційні технології у системі позакласної роботи історії / Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua
2. Тарасенко Марина Віталіївна «Можливості використання ІКТ та Інтернет-ресурсів в організації інноваційної діяльності вчителя-предметника та класного керівника у проведенні класних годин» // Режим доступу : http://teacher.ed 
3.Сухоплясова С.Б. Використання ІКТ у позакласній виховній роботі / Докме// Режим доступу: http://www.docme.ru/doc/
4. В.Федоренко «Українська мова: ігри та позакласні заходи»

5. В.Федоренко «Українська література: ігри та позакласні заходи»

Немає коментарів:

Дописати коментар