Орос Т.І., вчитель української мови та
літератури Оситнязької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Використання
інформаційно-комунікаційних
технологій
на уроках української мови
та літератури
Новий час вимагає нових підходів до
освітнього процесу, зокрема до проблеми використання нових технологій,
передусім комп’ютерних. Застосування мультимедіа на уроках дає змогу
активізувати канали учнівського сприйняття, а отже, сприяє ефективному
засвоєнню навчального матеріалу. Відомо,
що більшість людей запам’ятовує 5% почутого і 20% побаченого з першого
сприйняття. Одночасне використання аудіо- та відеоінформації підвищує
запам᾿ятовуваність до 40-50%.
Переваги ІКТ технологій:
·
збільшується обсяг
опрацьованого на уроці матеріалу за рахунок заощадження часу;
·
розширюються
можливості застосування диференційованого підходу в навчанні;
·
індивідуалізується
процес перегляду (повтор, докладне вивчення кадру, його зупинка);
·
підвищується
мотивація навчання, створюється позитивний настрій, активізується самостійна
діяльність учнів.
Під час використання ІКТ технологій структура уроку
істотно не змінюється. У ньому, як і раніше, зберігаються всі основні етапи, за
потреби варіюються тільки їхні часові характеристики. Етап мотивації в цьому
разі збільшується й має пізнавальне навантаження. Це важлива умова успішності
навчання, оскільки баз інтересу до поповнення знань, без активізації уяви та
емоцій немислима творча діяльність учня.
Головним завданням у своїй роботі, як
вчителя української мови та літератури, вбачаю ефективне використання нових
інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні, що основується на принципах
наступності, послідовності, систематичності.
Використовую ІКТ на заняттях різних типів,
а також на різних етапах уроку, наприклад: під час вивчення біографії митця
створюю презентації або користуюсь
уже наявними (Т.Г.Шевченко. Життєвий
і творчий шлях поета. Життєвий і творчий шлях Каменяра).
Поряд із використанням наявних презентацій для вивчення нових тем
практикую власні презентації для подачі матеріалу, а також залучаю учнів до
створення проектів та презентацій. Це зацікавлює школярів, розвиває їхні творчі
здібності, ініціативу, адже у процесі виконання завдання вони ознайомлюються з
теоретичним матеріалом, опрацьовують рекомендовану літературу, добирають цікаві
вправи, обмірковують, як усе оформити й подати, наприклад: під час вивчення
теми «Дієслово», виконуючи завдання «Упіймай помилку», на екрані – слайд із правилами та твердженнями з даної
теми, поміж яких є кілька неправильних. Завдання: знайдіть і виправте хибні твердження. Виконуючи творчу роботу (скласти розлоге висловлювання про добрі
вчинки, використані дієслова розібрати за будовою), - на
екрані слайди зі світлинами, де зображено дітей і дорослих, які зайняті
благоустроєм прибудинкових та пришкільної територій.
На уроках вивчення нового матеріалу
використовую можливості комп’ютера, що слугує наочним посібником (показ
презентацій, схем, таблиць). Наочність поліпшує засвоєння матеріалу, оскільки
задіяні всі канали сприйняття. Подача навчального матеріалу у вигляді
презентацій заощаджує час, вивільняє ресурси здоров’я дітей.
На уроках узагальнення та
систематизації знань здійснюю диференціацію та індивідуалізацію навчання,
об’єднавши учнів у різнорівневі групи відповідно до рівня їхніх навчальних
досягнень. Кожна група виконує три види роботи: проходить тестування за
комп’ютером, перевіряючи знання теорії, виконує самостійну роботу з роздатковим
матеріалом, найслабша група працює з учителем.
Слід зазначити, що урок з комп’ютерним
забезпеченням, крім звичайної, має ще й технологічну мету, адже діалог учителя
з учнем відбувається через комп’ютер, який виступає в ролі третього компонента навчання – індивідуального для
кожного школяра. Усе це дає змогу подолати пасивність, інертність учнів,
оптимально організувати самостійну роботу і забезпечити свідоме засвоєння теми,
а також виробити компетентне ставлення дітей до комп’ютера як до інструмента
професійної діяльності людини.
Немає коментарів:
Дописати коментар