Щербина С.В., вчитель української мови та літератури
Созонівського навчально-виховного комплексу
Особливості та доцільність використання ІКТ у позакласній роботі
вчителя-словесника
Автор ділиться напрацюваннями з використання ІКТ при
підготовці та проведенні позакласних заходів із української мови та літератури,
а також розмірковує над доцільністю
застосування класним керівником мовних та літературних завдань у проектах із
різних напрямів виховної діяльності
Вчителю суджено бути пошуковцем, винахідником, а
відтак, слід сповна усвідомити сутність змін, які приносить новий час, аби
підготувати людину до життя в нинішньому столітті.
Застосування ІКТ не лише осучаснює, але й
забезпечує нову якість навчання та викладання, оптимізує умови освітнього процесу
та підвищує його ефективність, а також забезпечує здійснення основної
соціальної функції школи – «підготовку людини до повноцінної життєдіяльності в умовах
сучасного суспільства»[1].
Сучасний учитель-словесник має широкі можливості
застосування ІКТ на уроках української мови та літератури: Інтернет-ресурси,
педагогічні програмні засоби, електронні посібники, енциклопедії, презентації,
проекти, відеоматеріали, аудіо-матеріали, тестові технології тощо.
Чи не найбільшого поширення набуло використання комп’ютерних
презентацій. Готуючи презентацію, слід дотримуватися загальноприйнятих
вимог[2]. Систематичне
використання презентацій має
подвійну користь. Під
час їх перегляду учні
отримують корисні для них знання
і уявлення
про можливості програми Power Point
і, самі того не
підозрюючи, вчаться грамотно оформляти слайди.
Тут має місце методичний прийом «роби,
як я».
Тому
я звертаю велику
увагу на проектну діяльність
школярів і створення
ними творчих проектів у вигляді
мультимедійних презентацій, де
вони вчаться працювати
в парах, групах. Створення мультимедійних презентацій є
однією з форм
наукової роботи учнів;
використовую мультимедіа в
позакласній роботі при підготовці
різних заходів як із української мови та літератури, так і з інших напрямів
виховної діяльності з класом.
Зокрема, хочу наголосити на тому, що достатньо
пізнавальною формою роботи при підготовці та проведенні позакласних заходів з української мови може
бути урок-захист
знань у науковому товаристві «Юний філолог», керівником якого я була у
2005-2012 рр., у формі комп’ютерної презентації «Країна Простого речення» (5-8 кл.). (2011-2012 н.р.), яка
передбачала об’єднання суто мовних конкурсів із використанням окремих типів файлів, аудіо- та анімації,
музичного супроводу. Цікавою за формою проведення під час тижня
української мови для школярів 5-6 класів
може також бути комп’ютерна презентація у програмі Power Point – казкова мандрівка «Розвивайся плідно, мово наша рідна!»(5-6 кл.) (2013-12014 н.р.), у
якій створено 16 слайдів із різноманітними завданнями, котрі дозволяли виявити
рівень і мовної компетентності, і вміння римувати запропоновані рядки.
Якщо словесник захоче підготувати позакласний захід з
української літератури, то, на моє глибоке переконання, він обов’язково має
популяризувати книгу, читання у наш «нечитабельний вік». Саме такими є створені
й апробовані презентації-реклами: «Книга
творить людину» (4-5 кл.) (2012-2013 н.р.), «Поезії Т. Шевченка про дітей і для
дітей» (5-6 кл.) (2013-2014 н.р.), «Школа вчителем стоїть…» Твори В.
Сухомлинського про шкільне життя» (5 кл.) (2012-2013 н.р), кожна з яких давала
певну цікаву інформацію про окрему книгу: перша – про унікальний «Кобзар» Т.Шевченка»
Миколи
Сядристого; друга – про збірку «Мені тринадцятий минало» (до 180-річчя від дня
народження Т.Г. Шевченка з неперевершеними ілюстраціями Катерини Штанко), а
третя презентувала книги В. Сухомлинського до 95-річчя від дня народження.
Якщо ж окреслювати бодай побіжно комп’ютерні презентації
до заходів з інших напрямів виховної
діяльності з класним колективом, то цікавими будуть, зокрема, такі: колективний творчий проект «Футбол – це
молодість тисячоліть» (2011-2012 н.р.),(надруковано в журналі «Позакласний час».
– №9-10, 2012. – С. 97-101, присуджено І місце в номінації «Творчість освітян»), «Доброта – краса душі людської»
(2013-2014 н.р.), «Дружба – це планета ромашок» (2013-2014 н.р.), в останньому
використали анімацію – мультфільми «Крихітка єнот» та «Просто так». Готуючи
такі
виховні заходи, традиційно включаю в
презентації до них слайди із завданням із літератури: доримувати задані рядки,
дібрати прислів’я тощо, як було зроблено в заходах про доброту та дружбу. Також
думаю, що заслуговує на увагу (особливо в нинішній час!) виховання поваги до
школи, тому на цю тему створила презентації-екскурсії: «Історія
шкільної форми»(2012-2013 н.р.), «Студія «Розумове виховання»»(2012-2013 н.р.),
«Слово про вчителя»(С.Г. Максютін)»(2014-2015 н.р.) (до 100-річчя від дня
народження).
Повертаючись до
початку своїх роздумів про роль учителя у сучасному освітньому процесі, хочу
нагадати слова П. Блонського: «Завдання школи – навчити жити. Ми повинні
виховати Людину, здатну створити своє особисте життя». Тож, усім нам безмежного
бажання так жити і так вчити!
Література:
1. Обухова Н. Сучасні
інформаційні технології // Відкритий урок. – 2011. – №2. – С. 22-23.
2. Умецька Н. Медіаосвіта – сучасна педагогічна
технологія // Відкритий урок. – 2010. – № 2 . – С. 14-15.
3. В. Федоренко. Українська література:
ігри та
позакласні заходи. Шкільний світ.- 2004.
4. Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича
група ВНV, 2006. – 240 с.
Автор: вчитель української мови і літератури
ІІ кваліфікаційної категорії
Високобайрацького НВК
Катерина Олександрівна Братко
Немає коментарів:
Дописати коментар