Щербина С.В., вчитель української мови та літератури Созонівського навчально-виховного комплексу

Особливості та доцільність  використання ІКТ у позакласній роботі вчителя-словесника

Автор ділиться напрацюваннями з використання ІКТ при підготовці та проведенні позакласних заходів із української мови та літератури, а також   розмірковує над доцільністю застосування класним керівником мовних та літературних завдань у проектах із різних напрямів виховної діяльності

Вчителю суджено бути пошуковцем, винахідником, а відтак, слід сповна усвідомити сутність змін, які приносить новий час, аби підготувати людину до життя в нинішньому столітті. 
Застосування ІКТ не лише осучаснює, але й забезпечує нову якість навчання та викладання, оптимізує умови освітнього процесу та підвищує його ефективність, а також забезпечує здійснення основної соціальної функції школи – «підготовку людини до повноцінної життєдіяльності в умовах сучасного суспільства»[1].
Сучасний учитель-словесник має широкі можливості застосування ІКТ на уроках української мови та літератури: Інтернет-ресурси, педагогічні програмні засоби, електронні посібники, енциклопедії, презентації, проекти, відеоматеріали, аудіо-матеріали, тестові технології тощо. 
Чи не найбільшого поширення набуло використання комп’ютерних презентацій. Готуючи презентацію, слід дотримуватися загальноприйнятих вимог[2]. Систематичне  використання    презентацій    має  подвійну  користь.    Під  час  їх перегляду    учні  отримують   корисні  для  них  знання  і    уявлення  про можливості  програми  Power Point  і,  самі того  не  підозрюючи,  вчаться  грамотно оформляти  слайди.  Тут має місце методичний прийом «роби,  як я».
          Тому  я  звертаю  велику  увагу  на проектну діяльність школярів  і  створення  ними   творчих проектів у  вигляді  мультимедійних  презентацій,  де  вони  вчаться  працювати  в  парах,  групах. Створення  мультимедійних  презентацій є  однією  з  форм  наукової роботи   учнів; використовую  мультимедіа  в  позакласній  роботі при підготовці різних заходів як із української мови та літератури, так і з інших напрямів виховної діяльності  з класом.
Зокрема, хочу наголосити на тому, що достатньо пізнавальною формою роботи при підготовці та проведенні  позакласних заходів з української мови може бути  урок-захист знань у науковому товаристві «Юний філолог», керівником якого я була у 2005-2012 рр., у формі комп’ютерної презентації «Країна Простого речення» (5-8 кл.). (2011-2012 н.р.), яка передбачала об’єднання суто мовних конкурсів  із використанням  окремих типів файлів, аудіо- та анімації, музичного супроводу.  Цікавою  за формою проведення під час тижня української мови  для школярів 5-6 класів може також бути комп’ютерна презентація у програмі Power Point – казкова мандрівка «Розвивайся плідно, мово наша рідна!»(5-6 кл.) (2013-12014 н.р.), у якій створено 16 слайдів із різноманітними завданнями, котрі дозволяли виявити рівень і мовної компетентності, і вміння римувати запропоновані рядки.
Якщо словесник захоче підготувати позакласний захід з української літератури, то, на моє глибоке переконання, він обов’язково має популяризувати книгу, читання у наш «нечитабельний вік». Саме такими є створені й апробовані презентації-реклами: «Книга творить людину» (4-5 кл.) (2012-2013 н.р.), «Поезії Т. Шевченка про дітей і для дітей» (5-6 кл.) (2013-2014 н.р.), «Школа вчителем стоїть…» Твори В. Сухомлинського про шкільне життя» (5 кл.) (2012-2013 н.р), кожна з яких давала певну цікаву інформацію про окрему книгу: перша – про унікальний «Кобзар» Т.Шевченка»  Миколи Сядристого; друга – про збірку «Мені тринадцятий минало» (до 180-річчя від дня народження Т.Г. Шевченка з неперевершеними ілюстраціями Катерини Штанко), а третя презентувала книги В. Сухомлинського до 95-річчя від дня народження.
Якщо ж окреслювати бодай побіжно комп’ютерні презентації до  заходів з інших напрямів виховної діяльності з класним колективом, то цікавими будуть, зокрема, такі: колективний творчий проект «Футбол – це молодість тисячоліть» (2011-2012 н.р.),(надруковано в журналі «Позакласний час». – №9-10, 2012. – С. 97-101, присуджено І місце в номінації «Творчість освітян»), «Доброта – краса душі людської» (2013-2014 н.р.), «Дружба – це планета ромашок» (2013-2014 н.р.), в останньому використали анімацію – мультфільми «Крихітка єнот» та «Просто так». Готуючи  такі виховні заходи,  традиційно включаю в презентації до них слайди із завданням із літератури: доримувати задані рядки, дібрати прислів’я тощо, як було зроблено в заходах про доброту та дружбу. Також думаю, що заслуговує на увагу (особливо в нинішній час!) виховання поваги до школи, тому на цю тему  створила презентації-екскурсії: «Історія шкільної форми»(2012-2013 н.р.), «Студія «Розумове виховання»»(2012-2013 н.р.), «Слово про вчителя»(С.Г. Максютін)»(2014-2015 н.р.) (до 100-річчя від дня народження).
 Повертаючись до початку своїх роздумів про роль учителя у сучасному освітньому процесі, хочу нагадати слова П. Блонського: «Завдання школи – навчити жити. Ми повинні виховати Людину, здатну створити своє особисте життя». Тож, усім нам безмежного бажання так жити і так вчити!









Література:
1. Обухова Н. Сучасні інформаційні технології // Відкритий урок. – 2011. – №2. – С. 22-23.
2. Умецька Н. Медіаосвіта – сучасна педагогічна технологія // Відкритий урок. – 2010. – № 2 . – С. 14-15.
3. В. Федоренко. Українська  література: ігри  та  позакласні  заходи. Шкільний  світ.- 2004.


k � o : �� 0� -ansi-language:UK'>Сороко Н.В. Реалізація діяльнісного підходу при комп’ютерному навчанні в умовах оновлення мовної освіти в Україні // Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атіка, 2004.

4.     Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. – 240 с.



Автор: вчитель української мови і літератури
ІІ кваліфікаційної категорії Високобайрацького НВК

Катерина Олександрівна Братко

Немає коментарів:

Дописати коментар