Братко К.О., вчитель української мови та літератури Високобайрацького
навчально-виховного комплексу
Розвиток
креативності учнів шляхом
використання
ІКТ у позакласній роботі вчителя-словесника
У виступі
розкрита тема використання інформаційно-комунікаційних технологій у позакласній
(гуртковій) роботі вчителя української мови і літератури Високобайрацького НВК
К.О.Братко, зокрема - аспект створення
шкільної газети за допомогою професійних комп’ютерних програм та вплив цього
процесу на розвиток креативності учня як творчої особистості.
Сучасному світу притаманна надзвичайна
мобільність і динамічність. Сучасний школяр вимагає від вчителя постійного
пошуку нових форм зацікавлення у навчальному процесі [1, 6]. Таким методом активізації учнівської уваги може стати спільна
позакласна робота педагога із дітьми – спільна справа загальношкільного
масштабу. Як показує досвід Високобайрацького НВК, такою справою може стати
випуск щомісячної газети (зареєстрованого безкоштовного видання) «НВК».
Переважна
більшість педагогів, вживаючи поняття творчість, мають на увазі
одночасно як особистість, так і її діяльність, що не зовсім правомірно.
Обґрунтуємо позицію. Коли йдеться про появи діяльності дитини, цілком
доцільно висловлювання на кшталт творчі прояви, творчі дії, творчі
досягнення. Якщо ж ми характеризуємо особистість, її здатність до творчої
діяльності, варто оперувати поняттям креативність. Творчість
– особливий вид активності нерегламентованого, перетворювального
характеру.
Креативність – загальна здібність
дитини, її здатність до творчості. Одна з базових якостей особистості.
Комплекс інтелектуальних та особистісних особливостей, який сприяє становленню
та прояву творчості.
Отже,
характеризуючи активність учня в усіх видах діяльності (ігровій, предметно-практичній,
навчальній, спілкуванні) та формах активності (фізичній, соціальній, моральній,
емоційній, пізнавальній, мовленнєвій, художній), слід кваліфікувати їх як більш
або менш творчі [1,16].
Творчість
є активністю дитини, спрямованою на створення нового продукту в
нерегламентованій жорсткими умовами ситуації. Аналізуючи та оцінюючи
особистісні якості, здібності учня, педагог вживає поняття креативність.
Креативним
має бути як процес діяльності школяра, так і її результат; як процес навчання,
так і процес створення чогось нового.
Для
створення нового видання використовується цілий комплекс програм. Зокрема,
базовою для макетування номерів газети є програма Adobe In Design. Для підготовки
текстових матеріалів (статей) використовуються програми пакету Microsoft Office (Microsoft Office Word). На першому етапі підготовки макету кожного
номера випускається пілотна брошура у програмі Microsoft Office Publisher. Обробка
ілюстративного матеріалу виконується у програмі Adobe Photoshop. На
завершальному етапі підготовки кожного номеру до друку та для сайту використовується
програма Adobe Acrobat, яка із
макета створює документ PDF-формату. Також залучаються
інтернет-ресурси пошукових систем Яндекс та Google (пошук або
перевірка інформації, добір картинок). Важливо, що в процесі коректури та редагування
текстових матеріалів учні застосовують електронні словники та он-лайн-прекладачі.
Протягом 2013-2014 навчального року було підготовлено до друку і випущено
10 номерів газети «НВК», з якими можна ознайомитись на сторінці сайту
Високобайрацького НВК за адресою http://vysoki-bairaky.com.ua/?page_id=76 Учні регулярно публікуються у газеті і активно допомагають
у її підготовці до друку.
Таким шляхом відбувався постійний інтерактивний діалог між учнями та світовою
інформацією засобами ІК-технологій. Доступ до комп’ютерного простору формує активну життєву позицію учня,
відчуття соціальної значимості [2,9]. А створення власного
творчого продукту виховує почуття відповідальності і активізує дитину.
Особистість в таких умовах постійно вдосконалюється і знаходиться у постійному
пошуку нових тем, історій, подій, матеріалів. Це надзвичайно стимулює рівень
креативності учнівської особистості.
Необхідними рекомендаціями у процесі
спільної позакласної роботи такого напрямку є обговорення з дітьми не самого
творчого завдання, а аналіз деяких загальних моментів, які вводять їх у
проблему, уточнюють її сенс. Також доцільно пропонувати школярам не зупинятися
на досягнутому, висувати нові ідеї, навіть якщо їм здається, що завдання
розв’язане. Якщо дитині не вдається розв’язати творче завдання, розбити його на
підпроблеми і розподілити між декількома учнями. Необхідно спонукати дітей
частіше вдаватися до аналогій, бути тактовними, винахідливими. Запорукою успіху
у розвитку креативності є стимулювання творчої уяви, проявів дотепності,
фантазії.
Робота з ІКТ вдосконалює вміння ставити
запитання, робити часткові підказки, вносити уточнення, роз’яснення, вставляти
репліки, які спонукають до пошуку, а також зважено аналізувати і відбирати не тільки найбільш оригінальні дитячі ідеї, але і матеріал в
цілому.
Бібліографія:
1. Інформатизація
середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи / Ред. В.М.
Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. – К.: Наукова думка, 2003.
2. Освітні
технології: Навчально-методичний посібник / О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко,
О.М.Любарська та ін.; за заг. ред. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001.
3.
Сороко Н.В. Реалізація діяльнісного підходу
при комп’ютерному навчанні в умовах оновлення мовної освіти в Україні // Засоби
і технології єдиного інформаційного освітнього простору: Зб. наук. праць / За
ред. В.Ю. Бикова, Ю.О.Жука. –
К.: Атіка, 2004.
4. Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича
група ВНV, 2006. – 240 с.
Автор: вчитель української мови і літератури
ІІ кваліфікаційної категорії
Високобайрацького НВК
Катерина Олександрівна Братко
Немає коментарів:
Дописати коментар