Боярко В.В., вчитель української мови та
літератури Созонівського навчально-виховного комплексу
Використання
інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури
Головне завдання використання ІКТ у
процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес
учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Моя мета навчити учнів не лише опрацьовувати матеріали, а й уміти їх представляти, бо сьогодення вимагає від сучасної молоді не
простого оволодіння комп’ютерною технікою, а й вміння нестандартно, творчо
показати свою роботу, відстоювати свою думку та аргументувати свої дії.
Переваги такої роботи надзвичайні, адже зростає зацікавленість предметом
вивчення, учні самі стають творцями, ініціаторами нових ідей, розвивають свої
інтелектуальні здібності.
Проведення уроків із залученням
інформаційних технологій потребує серйозної підготовки. Роботу з ІКТ краще планувати в другій половині уроку,
оскільки під час спілкування з комп’ютером відбувається активізація учнів, це заважає подальшому
ефективному засвоєнню матеріалу.
Використання творчих комп’ютерних
завдань потребує попереднього ознайомлення учнів із тематикою та суттю
проблеми, окреслення термінів виконання, допомоги учневі в пошуку необхідних
матеріалів, оцінюванні їх та систематизації, створені умов для оформлення та
подання підготовлених завдань у комп’ютерному варіанті. Підготовка
презентацій з української мови є ефективним методичним прийомом, що допомагає в
цікавій формі узагальнювати, відпрацьовувати, повторювати, систематизовувати і
створювати нове на основі вивченого. Учні 10 класу підготували «Апостроф», «Позначення м’якості приголосних».
У 8 класі розвиток мовлення з теми: «Твір-опис місцевості (вулиці, міста, села ) на
основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі за складним планом»
учні готують презентації: «Созонівка – село, в якому хочеться жити», «Моє село
– куточок України», «Вулиця мого
дитинства», «Наймальовничіші куточки мого села». Підготувала
презентації: «Словосполучення», «Звертання. Розділові знаки при
звертанні», «Лексичне і фразеологічне багатство української мови». Використовую ІКТ при вивченні теми «Лексика».
Школа забезпечена не всіма видами
словників, тому заповнює цю прогалину Інтернет, де учні мають можливість
працювати з усіма видами словників.
Комп’ютерне тестування є найбільш
незалежним від суб’єктивного ставлення вчителя до учня, тобто найбільш
об’єктивним та етичним. У своїй роботі на уроках української мови
застосовую тестові комп’ютерні програми «Українська мова. 8 клас»,
«Українська мова. 9 клас», які можна використовувати
під час проведення контролю знань учнів та виявлення навчального характеру. Це
різнорівневі комплексні завдання, що поєднують у собі репродуктивні і творчі
елементи. З метою якісної підготовки до ЗНО у старших класах проводжу поточне і підсумкове тестування з
кожної теми, використовуючи тести з різними видами завдань. У 9 класі використовую диск з
аудіодиктантами для підготовки до ДПА.
На уроках української мови та літератури у
середніх і старших класах використовую дидактичні мультимедійні матеріали
електронних підручників та посібників. Надзвичайно ефективною є
презентація під час вивчення життєвого та творчого шляху письменника. Коли
можна використати фотоілюстрації до біографії, фрагменти із документальних
фільмів (користуюсь www.glas.ua ). Цікава форма представлення біографії письменника – віртуальні подорожі. Є
група учнів, які самостійно створюють презентації, а це значить, що вони вміють
знаходити інформацію, аналізувати її, відбирати потрібну, систематизувати та
узагальнювати. Така співпраця дозволяє учням відчувати себе активними діячами і
рушійною силою освітньої діяльності, через самореалізацію прагнути
самовдосконалення. ( «Українські кобзарі», « Осип Назарук «Роксоляна», «Енеїда» І. П. Котляревського – перший твір
нової української літератури», «Пантелеймон Куліш «Чорна рада. Хроніка 1663
року»).
На уроках у допрофільних ( з поглибленим вивченням
мови та літератури) і профільних класах
використовую інформаційні технології, електронні підручники, аудіо-, відео-,
анімації. Серед програмно-педагогічних
засобів навчання компакт-диски «Українська література. 8 клас», «Т.Г.Шевченко.
Кобзар», «Етнічна музика України». У процесі вивчення літератури використовую
сучасні можливості Інтернету, наприклад, такі сайти: www.poetryklub.com.ua – критичні матеріали про
літераторів, litepys.narod.net –
бібліотека давньоукраїнського письменства, переклади, коментарі.
У
своїй роботі використовую власні
мультимедійні технології, а також застосовую матеріали, розроблені
методистами та вчителями-практиками, окремі диски за творами програми 5-11
класів.
Безумовно, розвиткові творчих здібностей
учнів, їхньому самовираженню, виробленню практичних навичок найкраще сприяє
проектна діяльність. Є цікаві роботи і пересічні, але при створенні
мультимедійних презентацій навіть слабкі учні, як правило, досягають гарних
результатів. Створені останнім часом є такі проекти: «Шляхами
Кобзаря», «Тарас Шевченко: життя і творчість» «Тарас Григорович Шевченко –
поет, борець, людина», «У бронзі і граніті» (Пам’ятники Тарасу Шевченку в
області, Україні, за кордоном), «Т.Г.Шевченко і Кіровоградщина». Комп’ютерна презентація - це
авторське учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і
представлення аудиторії.
Необхідно створювати ситуації успіху, в яких учні
переборюють страх помилятися і з радістю беруть участь в обговоренні проблемних
ситуацій, виконанні практичних вправ, творчих завдань. Цьому сприяє групова
робота, що потребує інтегрованих знань, дослідницького пошуку з метою
розв’язання проблеми. У текстовому редакторі MS Word можна виконувати
синтаксичний розбір речень, роботу з деформованим текстом, вправи на
переміщення слів, редагування синтаксичних конструкцій, за допомогою стрілочок
поєднувати теоретичні відомості і приклади.
Важливо, щоб вчитель виконував
лише коригуючу роль, а генераторами ідей були учні. Діти, створюючи певну
презентацію, не тільки приносять користь вчителеві, а й краще запам’ятовують
навчальний матеріал. Працюючи в режимі постійних шукань та новизни, учні з
радістю ідуть на уроки, а інтерес до знань спонукає до самостійно знаходити
джерела інформації.
Таким чином, в учнів формуються
ключові компетентності, що пред'являються Державним стандартом освіти:
- уміння узагальнювати, аналізувати,
систематизувати інформацію за потрібною темою;
- вміння працювати в групі;
- вміння знаходити інформацію в різних джерелах;
- комунікативна компетентність;
- усвідомлення корисності отриманих знань та
вмінь.
Погоджуюся з колегами, що сучасний учень усе рідше
бере до рук книгу, та швидкі темпи комп’ютеризації зупинити неможливо. І тільки
той педагог буде успішним, який іде в ногу з часом.
Список використаних джерел
1.
Воробцова
В.В. Використання інформаційних технологій навчання на уроках української мови
та літератури//http://www.nbav.gov.ua
2. Обухова Н. Сучасні інформаційні технології
// Відкритий урок. – 2011. – №2. – С. 22-23.
3.
Сороко Н.В. Реалізація діяльнісного підходу при
комп’ютерному навчанні в умовах оновлення мовної освіти в Україні // Засоби і
технології єдиного
інформаційного освітнього простору: Зб.
наук. праць / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атіка, 2004.
4.
Умецька
Н. Медіаосвіта – сучасна педагогічна технологія // Відкритий урок. – 2010. – №
2 . – С. 14-15.
Немає коментарів:
Дописати коментар