Ніколенко Л.А., вчитель російської мови та світової літератури Бобринецької
загальноосвітньої школи № 5
Буктрейлер як засіб зацікавленості школярів до читання
Ми живемо у ХХІ столітті, яке
диктує нові шляхи в літературі та культурі. Це зумовлено швидким розвитком
інформаційних технологій. Сьогодні всі говорять про «кліповість мислення
сучасних дітей» і про те, що телевізор – комп’ютер – гаджети витіснили стару
добру книгу. Саме час взяти до уваги сильні сторони візуальної культури.
Комп′ютер та інформаційні технології стали невід′ємною частиною нашого життя.
Тому перед сучасними вчителями – словесниками постає питання, чи зможемо ми,
використовуючи Інтернет, виховати нове покоління та зберегти цікавість до
книги.
Всі ми звикли до звичайного способу зацікавити книгою –
книжкової виставки. Це коли книги красиво стоять на поличках. Але зараз з'являються
все нові і нові форми. Тепер це буктрейлер. Що ж це таке?
З англійської book – це книга,
trailer – тягач, причіп, призначений для перевезення вантажів. Дослівний
переклад: тягнути книгу на причепі. А простіше кажучи, буктрейлер - це короткий
відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Основне його завдання – яскраво і
образно розповісти про книгу, зацікавити, заінтригувати читача, спонукати до
читання. Він створює візуальний
образ книги.
За кордоном буктрейлери з'явилися в 2002 році, а популярність здобули з розвитком YouTube та його аналогів. Вперше на публіці ролик був показаний в 2003 році. Тоді це більше нагадувало музичний кліп, ніж ефективну атаку на свідомість споживача. В Україну цей спосіб просування книги прийшов у 2009 році, але залишається швидше екзотичною заморською новинкою, ніж актуальним способом просування книг.
За кордоном буктрейлери з'явилися в 2002 році, а популярність здобули з розвитком YouTube та його аналогів. Вперше на публіці ролик був показаний в 2003 році. Тоді це більше нагадувало музичний кліп, ніж ефективну атаку на свідомість споживача. В Україну цей спосіб просування книги прийшов у 2009 році, але залишається швидше екзотичною заморською новинкою, ніж актуальним способом просування книг.
Метою такої роботи є створення своєрідного супроводу
книжки не тільки задля розширення аудиторії, але й для підняття рівня
якості читання для українців загалом.
На сьогоднішній день жанр
буктрейлера зробив великий крок вперед. Із звичайних презентацій в стилі Power
Point він перетворився на справжнє мистецтво. Створення буктрейлера вимагає від
автора креативності, відчуття художньої краси та музичного ритму та певних
знань в галузі комп’ютерних технологій.
Як же створити буктрейлер? Нічого
складного, потрібно лише слідувати декільком порадам:
1. Вибір книги для реклами.
Мотивацій у виборі книг для створення буктрейлера може бути безліч. Це реклама нових книг, просування книг-ювілярів,
створення буктрейлерів, приурочених до дат і подій, є навіть буктрейлери
книжкових виставок.
Актуальними будуть й промо-ролики для
класичних літературних творів, які спиятимуть підвищенню читацького інтересу до
класики, допомагатимуть виділити серед усієї цієї маси книжок саме ці видання.
2. Створення сценарію до
буктрейлера (продумати сюжет і написати текст). Сюжет – це основа відеоролика,
те, з чого він буде складатися. Важливо внести інтригу і вибудувати сюжет таким
чином, щоб читачеві неодмінно захотілося дізнатися, що ж буде далі. А дізнатися
це можна, лише прочитавши книгу. Відеоролик не повинен бути довгим, не більше 3
хвилин, так як це оптимальний час, щоб утримати увагу глядача – потенційного
читача.
3. Наступний етап роботи –
необхідно підібрати картинки, відсканувати ілюстрації з книги, зняти своє відео
або ж знайти відео з тематики в Інтернеті.
4. Записати озвучений текст, якщо
це передбачено за сценарієм.
5. Для роботи з відео потрібно
вибрати програму. Для початківців можна використовувати програму Windows Movie
Maker. Ця програма є на всіх ПК, так як входить в пакет Microsoft Windows.
Програма Movie Maker здатна брати і обробляти відеофайли з цифрової
відеокамери, створювати із зображень слайд-шоу, додавати до відео заготовки,
титри, звук, вирізати необхідні фрагменти і склеювати їх, створюючи при цьому
ефектні переходи від фрагмента до фрагмента. Широко використовується для
створення кліпів, відеопрезентацій та обробки аматорського відео.
6. Заключний етап – відеомонтаж.
Вирізати/склеїти кілька фрагментів відео, додати звукову доріжку, змінити
розмір відео, накласти ефекти, переходи.
В результаті буктрейлер можна рекламувати в Інтернеті, блогах, на форумах, у популярних соціальних мережах.
В результаті буктрейлер можна рекламувати в Інтернеті, блогах, на форумах, у популярних соціальних мережах.
По суті, найскладніша задача при
створенні буктрейлера –
написати його сценарій, придумати сюжетну лінію. При роботі слід
подумати:
- на що б ви хотіли звернути увагу читача/глядача;
- на що б ви хотіли звернути увагу читача/глядача;
- які ілюстрації чи відеофрагменти могли б
підійти під вашу ідею;
- озвучка: чи буде у вас відео під музику? Тоді її
потрібно підібрати раніше. Музика повинна гармоніювавати з інформацією і
малюнками, будити фантазію глядача/слухача;
- текст: він буде з′являтися на слайдах, чи ви
передбачаєте зробити аудіозапис?
Чи можливо зацікавити читанням
через буктрейлери - велике питання. Але вхопитися за цю ниточку все ж варто.
Адже це наша спільна справа – пробуджувати інтерес і любов до Книги. Не
хочеться, щоб через якийсь час ми перетворилися на націю, яка не вміє читати.
Ось і ми з учнями 10-х класів вирішили спробувати свої сили в цьому новому жанрі. Чому ми вибрали для
буктрейлера роман Еміля Золя «Кар′єра Ругонів»? По-перше, вивчати саме цей твір ми розпочали на уроці світової
літератури. По-друге, зацікавив жанр натуралістичного роману, який передбачав
«вивчити на прикладі однієї родини питання спадковості й середовища». По-третє,
робота над буктрейлером – засіб розвитку творчої активності школярів.
Колективна робота розвиває в учнів уміння взаємодіяти один з одним. У дітей
розвивається вміння бачити, виражати свої думки, почуття через авторські фільми
і відеоролики.
Під час роботи над буктрейлером
учні намагалися показати членів родини Ругонів як частину широкої картини життя
французького суспільства другої половини ХІХ ст. Не все відразу вдалося втілити
в життя. Одна група використала тільки цитатний матеріал і школярам така подача
видалася не дуже вдалою. Друга група вирішила трішки побешкетувати і
представили свої імена на початку буктрейлера і в кінці в комічному вигляді.
Тому довелося переробляти. Звичайно, ця робота тільки почалася, але надіюся, що
створення буктрейлерів своїми руками зацікавить учнів і підштовхне їх до того,
щоб узяти книгу у руки і прочитати її.
Інтернет – ресурси:
1. Буктрейлер [Електронний
ресурс] // Wiki.SibiriaDa. — Электрон. дан. — 2013. — Режим доступа: Режим
доступу: http://wiki-sibiriada.ru/index.php/Буктрейлер, свободный. — Загол. с
экрана. — Яз. рус.
2. Буктрейлер — жанр на грани
[Електронний ресурс] // Bookmix. — Электрон. дан. — сор. 2004—2013. — Режим
доступа: http://bookmix.ru/news/index.phtml?id=5570, свободный. — Загол. с
экрана. — Яз. рус.
3. Буктрейлер — сучасна форма
реклами книги [Електронний ресурс] // Віртуальний бібліограф / Херсонська
обласна універсальна наукова бібліотека ім. Олеся Гончара — Електрон. дан. —
сор. 2004—2013. — Режим доступу: http://biblio.lib.kherson.ua/buktreyler.htm,
вільний. — Заголовок з екрану. — Мова укр.
4. Буктрейлери // Мультимедійні
технології — Електрон. дан. — Режим доступу:
https://sites.google.com/site/mmhdak/buktrejleri, вільний — Заголовок з екрану.
— Мова укр.
Немає коментарів:
Дописати коментар