Царенко Т.Б.,
вчитель світової літератури Веселівського навчально-виховного
комплексу
Сучасний
урок світової літератури і мультимедійні технології: досвід і перспективи
Починаючи ще
з виникнення цивілізації людина з року в рік удосконалювала себе та змінювала оточуючий
світ навколо себе. Тому не дивина, що вона не зупинилась і почала винаходити
речі, які допомогли б їй у житті.
На
сьогоднішній день ми живемо в період науково-технічного прогресу. Нас оточують речі, які ми використовуємо кожен
день і не уявляємо свого життя без них. Технічний прогрес заповнив усе навколо
нас, тому, не дивно, що він став однією із складових навчання.
На мою
думку, ІКТ – є невід'ємною частиною сучасного уроку. Чи дійсно це важливо та
необхідно? Хтось дасть позитивну відповідь, а хтось негативну, тому давайте
розглянемо це питання більш глибше.
Запитайте у себе,що вам цікавіше: слухати
нудні розповіді про маловідомі вам речі чи побачити це на власні очі, адже не
даремно говорять: «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути!». Така думка
і сучасного учня, адже урок світової літератури повинен розвивати не лише любов
до читання, а також показати, що читання художнього твору може дійсно захопити,
може спонукати до відкриття чогось нового.
Що ж ми
маємо на увазі, коли говоримо ІКТ? Що це
повинно бути та як ми його повинні
використовувати? Яку роль воно відіграє на уроці? Велика кількість питань
постає перед нами, але одне із найважливіших - це чи можуть зацікавити
інноваційні та інтерактивні технології сучасного учня. Я вважаю, що так. Діти
розвиваються кожного дня і великий відсоток розвитку припадає на школу, тому
школа повинна виростити сучасного свідомого учня, а для цього ми ,вчителі,
повинні іти в ногу із часом.
На даному
етапі в освіті існує співіснування двох стратегій навчання: традиційної та
інноваційної. Термін "інновація" означає оновлення процесу навчання,
який спирається, головним чином, на внутрішні фактори.
На
сьогоднішній день існує величезна кількість методів та прийомів, які пов'язані
з ІКТ. Під реалізацією на уроках інноваційних методик мається на увазі
комплексне використання сучасних
технічних засобів, наприклад, відеоматеріали, аудіо матеріали, презентації,
тестування. Також вчителю на уроках доцільно використовувати і електронні
бібліотеки, де діти безкоштовно можуть переглянути ті чи інші твори світових
письменників, ознайомитися з їхнім творчим та життєвим шляхом. Зараз навіть в
підручниках зустрічаються картинки із фрагментами фільмів, що спонукають дитину
до уяви. Також, на мою думку, перегляд фільму вдома спонукає дитину до
порівняння, а саме переглянувши фільм, який сподобався, він захоче прочитати
книгу і віднайти ті фрагменти, які були висвітлені в картині точно, а які
режисер упустив.
Ще однією з
важливих і доступних форм використання інноваційних технологій на уроці є мультимедійна презентація. Чому
саме вона займає одне із провідних місць? Все дуже просто. Використовуючи
мультимедійну презентацію вчитель переносить учня в інші часові рамки чи в іншу
країну, в якій жив письменник. Презентація дає можливість і учневі проявити
свої можливості та креативність, при створенні мультимедійного проекту.
Інший приклад
ІКТ, який повинен використовуватися на уроках – це аудіо матеріал. Так як ми вивчаємо
літературу світового масштабу, то це дасть нам можливість прослухати твір мовою
оригіналу, порівнявши оригінал твору з
перекладом, і висловити свою думку щодо цього.
Що дає вчителю літератури використання
інформаційно-комунікаційних технологій?
· економію часу на уроці;
· глибину занурення в матеріал;
· підвищену мотивацію навчання;
· інтегративний підхід у навчанні;
· можливість одночасного використання аудіо-, відео-,
мультимедіа-
матеріалів;
· можливість
формування комунікативної компетенції учнів, тому що учні стають активними
учасниками уроку не тільки на етапі його проведення, а й при підготовці, на
етапі формування структури уроку;
· залучення різних видів діяльності, розрахованих на
активну позицію учнів, що одержали достатній рівень знань з предмета, щоб
самостійно мислити, сперечатися, міркувати, щоб навчилися вчитися, самостійно
добувати необхідну інформацію.
Мій досвід
показав, що використання на уроках світової літератури інформаційно-комунікаційних
технологій дає дуже продуктивний результат і діти з цікавістю та захопленням
працюють на уроці.
На уроці
вивчення нового матеріалу я використовую презентації, що допомагає учням краще
засвоїти новий матеріал. Також такий вид ІКТ використовується мною на уроках
закріплення знань, що дає змогу учням пригадати пройдений матеріал і краще
запам'ятати його.
Дуже велике
значення займають аудіо записи при вивченні поезій. Учні мають змогу прослухати
не лише виразне читання вчителя, а також іншої людини, що є не менш цікавим,
тому що діти при слуханні розвивають свою уяву.
Не менш
цікавим прийомом є використання на
уроках уривків із кінофільму. Здавалося, що може бути цікавого в простих уривочках, але
це дає змогу діткам уявити і побачити, наприклад одяг, звичаї, традиції, порівняти традиції
різних народів та націй, а найголовніше, порівняти ці уривки із текстом твору.
Підводячи
підсумок хочеться додати лише те, що ІКТ є дійсно важливим супутником кожного
уроку і допомагає вчителю зацікавити учня та акцентувати його увагу на головних
речах.
Немає коментарів:
Дописати коментар