Мартиненко В.В., вчитель російської мови та світової літератури Великосеверинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Елементи інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках світової літератури
Анотація. У статті визначаються оптимальні шляхи доцільного поєднання інформаційно-комп’ютерних та діалогових  технологій на уроках світової літератури для ефективного формування всебічно розвиненої особистості в новому інформаційно-комунікаційному освітньому середовищі.

Провідним напрямом сучасної освіти є формування активної особистості. Вона має бути здатною самостійно діяти, приймати рішення, гнучко адаптуватися до нових умов життя, творчо мислити, грамотно працювати з інформацією, бути контактною в різних соціальних групах, вміти адекватно реагувати на життєві виклики, самостійно працювати над розвитком власного інтелекту.
Все це визначає необхідність переходу на нові освітні стандарти шкільної освіти. Характерною рисою сучасного покоління стандартів є те, що з’явилися нові вимоги до освітнього середовища. В  останні роки основними принципами освіти є формування та розвиток нового інформаційно-освітнього середовища з інформаційно-комунікаційними технологіями, спрямованими на забезпечення умов для самостійної підготовки, розвитку творчості та інтелекту учнів.
Ефективно поєднала проектні та комп’ютерні технології програма «Intel. Навчання для майбутнього»: оскільки результати виконаних проектів мають бути матеріальними, тобто певним чином оформлені (відеофільм, альбом, бортжурнал «подорожей», комп’ютерна газета, альманах, веб-сторінка тощо).
Між тим методика використання проектно-комп’ютерних технологій у викладанні світової літератури, зокрема питання взаємозв’язку діалогових та новітніх технологій потребує подальшої розробки, бо засоби ІКТ, як правило, використовуються лише для наочності, а не для аналізу художнього тексту та розвитку творчого духовного потенціалу учнів.
Зростають вимоги до якості навчального процесу, яку можна забезпечити використанням ІКТ, але, разом з тим,  бракує не лише наукових досліджень, а й методичного забезпечення та апробації засобів навчання із застосуванням ІКТ. З іншого  боку, чи буде повноцінним урок літератури, якщо на ньому використовувати тільки комп’ютерні та проектні технології?
Мультимедійні технології сприяють заглибленню школярів у світ культури різних народів, у концентрованому вигляді віддзеркалюють духовне життя людства, стають засобом виховання людини, допомагають дітям проявляти творчі здібності, розвивати мислення, підвищувати інтерес до вивчення предмета. Улюбленою роботою школярів є створення презентацій та їх перегляд, адже вони дають змогу узагальнити здобуті знання, синтезувати спостереження над текстом у яскравій і доступній формі. До того ж, у процесі засвоєння програмового матеріалу у учнів одночасно працюють усі види пам’яті. Завдяки ІКТ «сухий теоретичний матеріал оживає: видатні прозаїки і поети  перетворюються на реальних людей, історичні постаті стають близькими, абстрактні поняття постають як конкретні явища».
Навчальні мультимедійні технології надають можливість проведення різних типів уроків. Поєднання мультимедійних технологій із проектними та діалоговими відкривають для вчителя нові можливості. Навчання стає продуктивним та цікавим. Уроки, що мають дослідницький, творчий, пошуковий характер, допомагають дітям розкрити особистісне ставлення до літературного твору, його автора, а створення комп’ютерних публікацій підвищує пізнавальну активність учнів.
Комп’ютерні технології як складова інформаційно-комунікативного освітнього середовища відкривають величезні можливості для візуалізації.
Під час  використання ІКТ, вивчаючи твори світової літератури, необхідно пам’ятати про вимоги: наявність проблеми – вона повинна бути значущою та цікавою учням; теоретична, практична, пізнавальна значущість очікуваних результатів, наочність (матеріальність) їх представлення (повідомлення, серія репортажів, план, карта мандрівки, опорна схема, презентація, веб-сторінка, публікація. Наприклад, подорож шхуни «Пілігрим» з Нової Зеландії до Африки – Жуль Верн «П’ятнадцятирічний капітан»; подорож Маленького принца від свого астероїда до інших: В-612 – 325 (король) – 326 (шанолюб) – 327 (п’яничка) – 328 (ділок), 329 (ліхтарник) – 330 (дід) – планета Земля – повернення – А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»; мандрівка Скруджа в просторі і часі: Минуле Різдво – Теперішнє Різдво – Прийдешнє  Різдво – Ч.Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»; уявна подорож колами пекла – Данте «Божественна комедія». Обов’язково зазначаємо зупинки або небезпечні місця).
Використання елементів інформаційно-комп’ютерних технологій має свою специфіку: якщо у навчанні дітей середнього віку доречніше упроваджувати ігрові форми (головоломки, кросворди, вікторини, літературні диктанти, тести) з використанням наочності, то для старшокласників доцільні інтелектуальні форми навчання (робота над проектами, екскурсії до музеїв, культурних центрів світу, бібліотек, демонстрація репродукцій картин, пам’ятників культури різних періодів). Цікавим для учнів є створення учнівської публікації. Учням середніх класів необхідно лише доповнити публікацію. Старшокласникам пропоную лише тему та проблему публікації. Учням це дає можливість побачити, який вигляд повинен мати готовий продукт; скорочує час на зайві пояснення і надає можливість працювати самостійно; діти усвідомлюють свою значимість у створенні бюлетеня.
 Використання ІКТ забезпечує учнів можливістю творчо осмислювати матеріал, редагувати його, вносити додаткові розділи, роздруковувати необхідну інформацію.
Водночас недоречно захоплюватися лише презентативними видами мультимедійних засобів, потрібно  навчати дітей  аналізувати художній текст, звертати увагу на деталі  твору, шукати закономірності, протиріччя, характеризувати образи, порівнювати їх, узагальнювати матеріал. А тому паралельне застосування діалогових технологій під час вивчення світової літератури сприяє вмінню заглиблюватися в текст, висловлювати власну позицію, аргументувати її та порівнювати її з інакшими.
Отже, на сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема застосування інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках світової літератури набуває великого значення, але такі засоби навчання необхідно використовувати в комплексі з діалоговими технологіями відповідно до завдань навчального заняття, яке не повинне перетворюватися на видовище замість аналізу художнього твору.




Література:
1.    Репецька Н. Мультимедійні технології на уроках зарубіжної літератури. Навчально-методичний посібник. - Кіровоград 2007.
2.    Свеніцька О. Формування нового інформаційно-комунікаційного освітнього середовища засобами ІКТ у процесі викладання світової літератури для реалізації зорієнтованого навчання // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2012. - №7 – 8.
3.    Голяс С.Є. Розвиток творчих здібностей учнів через дослідницьку діяльність // Зарубіжна література в школах України. – 2009. - № 10
4.    Грищенко А.П. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках // Зарубіжна література в школі. – 2013. – № 13 – 14
5.    Intel Навчання для майбутнього. – К.: Видавництво «Нора-прінт», 2006.



Немає коментарів:

Дописати коментар