Формування мовленнєвих навичок через використання інформаційно-комунікаційних технологій

Морозова В.А., вчитель української мови та літератури Аджамської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Формування мовленнєвих навичок  через використання інформаційно-комунікаційних технологій

В умовах сучасної школи одним із головних завдань навчання рідної мови є формування в учнів мовленнєвих навичок і умінь, які б сприяли вільному використанню засобів мови в будь - яких життєвих ситуаціях під час сприймання, відтворення і створення висловлювань. Особлива увага зараз звертається на мовленнєвий розвиток особистості, бо висока культура розмовного і писемного мовлення, гарне знання і чуття мови, вміння користуватися її виражальними засобами відіграють важливу роль у спілкуванні.
Проблема, над якою я працюю,  «Формування мовленнєвих навичок  через використання інформаційно-комунікаційних технологій».
Я обрала цю проблему, бо сьогодні дуже важливо навчити дітей мовленнєвим навичкам та навичкам спілкування. На сучасному етапі розвитку освіти актуальним є використання інноваційних технологій на уроках. Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик (особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного навчання)  надають кожному учневі, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.
Дидактичні можливості комп’ютерних технологій
Диференційовано організовують навчальний процес
Контролюють ступінь засвоєння інформації
Регулюють темп вивчення навчального предмета
Попереджають помилки
Дають необхідні коментарі, пояснення
Забезпечують зворотний зв'язок
Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку  самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує активізацію діяльності викладачів та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної   обдарованості, формуванню знань, посилює між предметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання.  
Використання творчих комп’ютерних  завдань потребує попереднього ознайомлення учнів із тематикою та суттю проблеми, окреслення термінів виконання, допомоги учневі в пошуку необхідних матеріалів, оцінюванні їх та систематизації, створені умов для оформлення та подання підготовлених завдань у комп’ютерному варіанті.
Труднощі, з яким найчастіше зустрічається вчитель під час застосування на уроках української мови та літератури комп’ютерних технологій, переважно зумовлені недостатнім забезпеченням шкіл якісними технічними засобами навчання.

Комп’ютерна презентація на уроках української літератури
  Мета педагогів – навчити  учнів не лише опрацьовувати  матеріали, а й уміти їх представляти, бо  сьогодення вимагає від сучасної молоді не простого оволодіння комп’ютерною технікою, а й вміння нестандартно, творчо показати свою роботу, відстоювати свою думку та аргументувати свої дії. Переваги такої роботи надзвичайні, адже зростає зацікавленість предметом вивчення, учні самі стають творцями, ініціаторами нових ідей, розвивають свої інтелектуальні здібності.
Комп’ютерна презентація – це авторське учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і представлення аудиторії, яка, до речі, може бути абсолютно різною: від учнів початкової школи до вчителів. Комп’ютер дає можливість використання інформації мережі Інтернет, дозволяє ілюструвати, естетично оформляти сторінки, використовувати ефекти анімації.
Діти вчаться бути послідовними у відборі найсуттєвішої інформації.
Суть інформаційно-проектної технології – через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання проблеми чи низи проблем на основі певної суми знань, показати практичне застосування цих знань.
За допомогою комп’ютерної програми викладачі також можуть перевірити вміння учнів читати текст мовчки. Цим актуалізується така важлива змістова лінія Програми з рідної мови, як комунікативна. Даний розділ комп’ютерної програми надає змогу викладачеві воднораз проконтролювати час прочитання тексту і відповідно визначити темп читання для кожного учня. Слід звернути увагу на те, що при перевірці навичок читати мовчки оцінювання виконання завдання відбувається в два етапи з визначенням оцінки за кожний із них у наступному підсумовуванні оцінок для визначення загального балу за завдання (максимальний бал-12).
      Як відомо, мова виконує дві важливі соціальні функції:
-        Служить засобом розвитку особистості як передумови розвитку народу;
-        Використовується як засіб пізнання та комунікації.
Саме за допомогою мови діти мають пізнавати навколишній світ, входити в колектив, прилучатися до світової і національної культури, щоб потім, вийшовши зі стін школи, передавати естафету рідної мови своїм дітям і внукам. Навчання мові в школі спрямоване на формування мовної особистості, яка володіє високим рівнем комунікативних умінь і навичок, дбає про красу і розвиток мови. Незважаючи на різноманітні зміни в суспільстві та реформи в освіті, основною формою роботи вчителя з учнями були і залишаються уроки, на яких дуже важливим є спілкування та мовлення. Спілкування рідною мовою вимагає не тільки досконалих знань, а й уміння користуватися мовою і знаннями. Сьогодні завдання вчителя - виховати особистість, здатну мислити, аналізувати, робити певні самостійні висновки. Учень постає в центрі навчального процесу, тому вчителю потрібно приділяти багато уваги думкам, поглядам, міркуванням учня.
Метою вчителя - словесника є розвиток мовленнєвих навичок, культури мовлення, навчити розуміти себе та інших, навчити спілкуватися, прищеплювати любов до рідного слова, усвідомлювати своє місце серед інших людей.
Перед собою я ставлю такі завдання:
-            Навчити дітей вільно спілкуватися рідною мовою;
-            Виховувати і формувати культуру мовлення;
-              Підготувати учнів до самостійного життя і вміти застосовувати здобуті знання на практиці;
-              Активно відстоювати власну думку;
-          Розвивати творчу уяву;
-             Зробити людину всебічно розвиненою творчою особистістю.
     На мою думку, сьогодні вчитель повинен бути фасилітатором – консультувати, допомагати, давати поради, націлювати. А це можливо лише тоді, коли вчитель і учень зможуть спілкуватися між собою, знайдуть спільну мову. Я у своїй роботі прагну знайти контакт із дітьми. Успіх залежить від того, наскільки вчитель зможе контактувати з учнями. Тому на уроці головні принципи:
-           Співпраця з учнями;
-           Учень рівний зі мною;
-           Учень-творець;
-           Вчитель - фасилітатор;
-           Показати дитині кращі сторони її роботи;
-           Допомогти дитині зрозуміти, що вона виконає поставлене завдання.
Ці принципи допомагають виховати інтерес до рідного слова як неоціненного духовного багатства, в якому народ живе, передає із покоління в покоління мудрість і славу, культуру і традиції.
Щоб сформувати і розвивати мовленнєві навички я використовую різноманітні форми, методи і прийоми в організації навчальної діяльності учнів.
Для формування мовленнєвої діяльності учнів з метою розвитку комунікативних умінь я проводжу уроки:
-           Розвитку творчих здібностей;
-           Уроки з використанням комп'ютерних технологій;
-           Уроки контролю за знаннями;
-           Уроки вивчення нового матеріалу;
-           Уроки корекції умінь і навичок.
Пріоритетним напрямом роботи учителя – словесника є активізація пізнавально-інформативних навичок школярів, що базується на професійному зростанні всіх учасників навчально-виховного процесу – учителя і учнів.
     На підсумковому уроці з теми «Речення як основна синтаксична і комунікативна одиниця. Класифікація речень»  було складено алгоритм із використанням інформаційно – комунікаційних  технологій, який стає в пригоді старшокласникам під час підготовки до ЗНО.
Мета: систематизувати й узагальнити все вивчене про речення; з’ясувати рівень засвоєння знань, сформованості вмінь та навичок з теми «Речення як основна синтаксична і комунікативна одиниця. Класифікація речень»; удосконалювати вміння застосовувати набуті знання на практиці,
вдосконалювати навички самостійної роботи; поглиблювати навички роботи з комп’ютером; розвивати логічне мислення учнів, їхню увагу та пам'ять.
Під  час повторення правил використовую алгоритм у вигляді презентації «Класифікація речень». Учні, користуючись схемами, дають поширені відповіді на питання, що з`являються на моніторі.
Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає. Отже, дійшли до висновку, що використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета у комп’ютерному класі, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу у своїй діяльності прагнемо урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошукові – це значить «шукати енергію слова в енергії душі».
 За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відеоматеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. Інформаційні технології допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання. Цього досягають не тільки завдяки різнорівневим завданням, а й за допомогою самоосвітою учня.
Отже, комп’ютер   на уроках української мови та літератури поступово стає звичним засобом навчання; використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.
Літературний портрет
Мультимедійний проект, що містить документи, фотографії, таблиці, ілюстративний матеріал, аудіо - та відеофрагменти, скомпоновані у послідовному порядку, що дає змогу найбільш повно й яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника чи поета.
Тестові завдання
Надзвичайно вдало можна формувати на інтерактивній дошці. Як відомо, є спеціальні програми, проте це можна робити й без них, розташувавши кожне запитання та варіанти відповідей на нього на окремому слайді. Такі тестові завдання зручно використовувати під час тематичного оцінювання, аудіювання, читання  тощо.

Самодиктант
Давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками (бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текс ). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити.

Я вважаю, що такі уроки:
1.  Розвивають у дітей креативне мислення;
2.    Навчають по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст;
3. Повніше й точніше висловлювати свої думки;
4. Проявляють свої індивідуальні можливості;
5 . Долають певні труднощі в навчальній діяльності;
6. Будують творчий процес майже самостійно.

 Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами.
Важливе місце для розвитку комунікативних умінь належить розвитку творчих здібностей дітей і визнання рівності пізнавальних та творчих можливостей всіх учнів, свідомої участі учнів у процесі навчання. Методи і прийоми на уроках рідної мови та літератури допоможуть створити базу для подальшого вивчення і застосування на практиці у майбутньому набутих знань. Головне для мене - прищепити дітям любов до мови і навчити спілкуватися на рідній мові, бо культура мовлення - це духовне обличчя людини. Треба активно розвивати своє мовлення: вчитися усно і письмово викладати власні думки, виправляти себе, шукати найкращі варіанти висловлювання і спілкування.
Формування  мовленнєвих навичок та умінь можливе лише за умови створення типових ситуацій реального спілкування, які виникають у різних сферах життя і стосуються різних тем.
Я вважаю, що використання ІКТ на уроках – це дуже важливий момент, так як учні самі задіяні, прагнуть більше взяти з уроку, запам’ятовують більше програмового матеріалу, застосовують набуті знання на практиці. Використання комп’ютерних технологій на уроках значно покращує результат навчально-виховного процесу.







Немає коментарів:

Дописати коментар