В.В. Іщенко, вчитель
української мови та літератури Степового навчально-виховного комплексу
«Загальноосвітня школа I-III ступенів-дошкільний навчальний
заклад»
Використання ІКТ на уроках української мови та літератури
Сьогодні від філолога
учні чекають універсальних знань – із лінгвістики й літературознавства,
психології та соціології, краєзнавства, історії, культури. Словесник
повинен бути майстром художнього читання,
розумітися на музиці, інших видах мистецтва. Крім того, вчитель має бути обізнаний з ІКТ.
Новий підхід у викладанні
філологічних дисциплін вимагає працювати у творчому режимі, нестандартних
напрямах, постійно вдосконалювати свою професійну діяльність, спрямовувати
роботу на розвиток творчих можливостей учнів, їхніх талантів із метою отримання
певного освітнього результату.
Використання комп’ютера
та Інтернету, вміння знаходити потрібну інформацію, застосовувати її – це
потреба нашого часу, суспільства, в якому ми живемо.
Школярам необхідно дати
можливість вивчати світ не лише за допомогою підручників, а й за допомогою
використання ІТ. Вплив на зорові і слухові аналізатори сприяють кращому запам’ятовуванню
матеріалу.
Уроки з використанням
комп’ютера сприяють підвищенню пізнавального інтересу та творчої активності
учнів, дозволяють здійснювати особистісний підхід, поетапне застосування знань,
умінь і навичок. При цьому краще сприймається й легше запам’ятовується
навчальний матеріал, економно використовується час.
Використання комп’ютерних
систем дає можливість вивчати мову і літературу з інтересом, творчо й
ефективно. Саме завдяки комп’ютеру забезпечується простий і швидкий доступ до
навчальної інформації, яка сприймається значно краще, ніж традиційні
технології, що викладені на папері.
В учнів формуються
ключові компетентності:
·
уміння узагальнювати, аналізувати, систематизувати
інформацію за потрібною темою;
·
вміння працювати в групі;
·
вміння знаходити інформацію в різних джерелах;
·
комунікативна компетентність;
Комп’ютер може слугувати
тренажером, репетитором, помічником, засобом контролю й оцінки діяльності
школяра. Вміле використання комп’ютерних технологій сприяє підвищенню
зацікавленості учнів до вивчення української мови та літератури.
Найбільш поширеним є урок
із мультимедійною підтримкою, зокрема урок - презентація, специфіка підготовки
якого визначається типом уроку.
Скажімо, на уроках
української літератури використовуємо: лекцію-портрет, лекцію-візуалізацію,
інтегрований урок-психологічний портрет, урок-інсталяцію, урок-інтерв’ю,
колективну лекцію, компаративний урок.
Формування словесної
творчості за допомогою презентацій на уроках рідної мови дозволяє навчати учнів
створювати опорні схеми. Наприклад, роботу над суб’єктивним значенням слова у
10-11 класах (за О.Потебнею) можна проводити як на уроці української мови, так
і на уроках української літератури.
Переваги ІКТ:
·
посилення мотивації учнів до навчання;
·
розширення сфери можливостей для самостійної роботи
учнів;
·
свобода інформаційного обміну, майже нічим не обмежений
доступ до оцифрованих інформаційних ресурсів;
·
надання можливості стати членом віртуальної спільноти;
·
можливість набути нових компетенцій.
·
Недоліки ІКТ:
·
загроза здоров’ю;
·
зменшення частки “живого” спілкування учасників освітнього процесу;
·
відмирання традиційної культури читання, знецінення
культу книги;
·
поява різнотипної комп’ютерної залежності – аж до
психічних розладів;
·
розширення доступу до небажаної інформації.
Та сучасний учень живе в
добу технологічного прориву, легко орієнтується в інформаційному просторі.
Вчитель має спрямувати зусилля, старання, творчість кожного школяра. І
допоможуть йому в цьому сучасні ІКТ.
Література:
1. Освітні технології.
Навчально-методичний посібник /
О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін.; за
заг. ред. О.М.Пєхоти. – К.А.С.К., 2001.
2. В.Громовий. Як навчити
дітей, які сидять спиною до вчителя. “Завуч”. Всеукраїнська газета для заступників директорів
навчальних закладів. – К., 2011, - №25.
3. Інформаційні технології
та засоби навчання. Діти України. Сороко Н.В. Реалізація діяльнісного підходу
при комп’ютерному навчанні в умовах
оновлення мовної освіти в Україні. К.: Атіка, 2004.
Немає коментарів:
Дописати коментар