Погрібна Наталія Василівна,
вчитель Бережинської ЗШ І-ІІІ ступенів

Використання мовних тренажерів на уроках української мови
як один із ефективних засобів формування грамотності учнів

            Мова – це основа духовного життя людини, і ми покликані прищеплювати дітям любов до неї, формувати вміння відчувати й осягати її глибокий зміст і красу. Як писав В.О. Сухомлинський, без поваги, без любові до рідного слова не може бути ні всебічно людської вихованості, ні духовної культури.
Однією із складових загальної культури людини є її орфографічна та пунктуаційна грамотність. Уміти грамотно писати - життєва необхідність. Грамотна людина без труднощів напише заяву чи листа, занотує почуте або прочитане. Вона, безперечно, скрізь працюватиме краще, продуктивніше. А це те, чого потребує сучасна Україна, якій потрібні грамотні фахівці в усіх галузях державної діяльності. Тому вчителям, а словесникам передовсім, треба домагатися, щоб наші учні були освіченими, грамотними людьми, достатньою мірою ознайомленими з багатими скарбами української мови і могли практично використовувати їх. Запорука успіху вчителя-словесника в цій справі - вироблення системи навчання грамотного письма. [1,1]
         Незважаючи на використання вчителями української мови великої кількості різноманітних форм та методів навчання української мови, проблема грамотності залишається актуальною. Є необхідність у вчителя постійно підвищувати педагогічну майстерність, відшукувати нові ефективні, дієві методи навчання, що зацікавлюють учнів до вивчення рідної мови.    
Вивчаючи правопис української мови, школярі зустрічаються з великими труднощами. Адже словесник, насамперед, вимагає знання теорії мови – так диктує програма. Та щоб забезпечити грамотність, самого лише знання правил не досить, потрібна також різноманітна й ефективна практика письма, виконання навчально-тренувальних вправ, які мають виробити навички безпомилково і швидко застосовувати вивчені правила, працювати свідомо, адже правописне вправляння взаємопов'язане з постійним мисленням.
Передумовою правильного виконання різних видів завдань є стійка увага. Розсіяність – характерна психологічна особливість дітей і підлітків. Тому-то учнів насамперед слід привчати слухати, систематично й наполегливо виробляти вміння зосереджуватися під час будь-якого виду роботи. Проте одних словесних спонукань не досить. Для цього потрібні різноманітні, добре підготовлені навчальні завдання, які б активізували мисленнєві процеси увагу учня. Одним із таких видів завдань є мовні тренажери.
Тренажер – це навчально-тренувальний засіб, що штучно імітує різні навантаження чи ситуації. [3,1] Мовний електронний тренажер – інтерактивний засіб для учнів, який містить різні види вправ, що сприяють формуванню навичок орфографічної та пунктуаційної грамотності і усувають типові та індивідуальні помилки школярів.
Візуалізація завдань, оригінальна система словесних заохочень, можливість контролювати й перевіряти засвоєний матеріал роблять уроки української мови високорезультативними, дозволяють здійснювати миттєвий контроль та виправлення помилок. Такий вид роботи дає дитині можливість самостійно повторити матеріал, цікаво та корисно провести час. Можна використовувати мовні електронні тренажери як для індивідуальної роботи учня на комп’ютері чи планшеті, так і в класі під час застосування інтерактивної дошки.
Можна з впевненістю зазначити, що мовні тренажери допоможуть:
·         учителеві - провести цікаві уроки з використанням сучасних мультимедійних технологій; створити умови для формування в учнів навичок самосвідомості і самоконтролю, розвитку довільної уваги; сприяти формуванню в учнів навичок грамотного письма; забезпечити індивідуальний підхід у навчанні; підвищити рівень мотивації й активізації діяльності дітей в урочний та позаурочний час, а також отримати надійного помічника у здійсненні контролю знань і вмінь учнів;
·         учневі - корисно провести час за комп’ютером, із задоволенням потренуватися у виконанні цікавих, різноманітних вправ на закріплення матеріалу, що вивчається на уроках; легко, із задоволенням відпрацювати матеріал, що з якихось причин не був засвоєний;сформувати навички самоконтролю шляхом самостійної перевірки виконання завдань;
·         батькам - вдома без зайвих зусиль мотивувати додатковий тренінг дитини на комп’ютері, перевірити рівень засвоєння  програмового матеріалу.
Такий вид роботи включає у себе:
ü використання правил української мови;
ü наочний матеріал;
ü тренувальні вправи різного рівня складності.
Мовні електронні тренажери дають змогу учневі не тільки засвоїти орфографічні, пунктуаційні правила, а й допомагають виробити навички правильного написання, довести їх до автоматизму, сприяють формуванню загальнопізнавальних та організаційно-контрольних вмінь.
Виготовити мовні тренажери може кожен вчитель-словесник, використовуючи програму Power Point та всі її технічні можливості. При складанні вчитель має врахувати всі особливості вивчення мовної теми, а також вікові можливості та особливості дітей. При виготовленні мовних тренажерів доцільно добирати завдання різного рівня складності, цікаві пізнавальні картинки.
Можна із впевненістю зазначити, що використання мовних тренажерів як складової інформаційно-комунікаційних технологій, є одним із ефективних шляхів підвищення грамотності учнів у загальноосвітніх навчальних закладах.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Марченко А.В. Підвищення грамотності учнів / А.Марченко //  Класна оцінка - Режим доступу:   http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/pidvishchennya-gramotnosti-uchniv.html
2. Галамай О.Розвиток творчих здібностей на уроках української мови та літератури / О.Галамай // Хvatit.com. портал для всієї сім’ї - Режим доступу: http://xvatit.com/school/lessons/11464-rozvitok-tvorchikh-zdibnostejj-uchniv-na-urokakh.html .
3. Вікіпедія // Вікіпедія.Вільна енциклопедія - Режим доступу: // https://ru.wikipedia.org/wiki
4. Микитюк В. Принципи проблемності викладання української літератури / В.Микитюк // Дивослово,2005. – № 1. - С.14-17.
5. Токмань Г. Специфіка, структура, типологія уроків літератури. Узагальнення індивідуальної творчості вчителя / Г.Токмань // Дивослово, 2003.- №10. –С.28-31.






2 коментарі:

  1. Наталю Василівно! Спасибі за цікавинку - мовний тренажер, про який Ви написали у статті. Погоджуся із Вами у тому, що такий вид роботи дає дитині можливість самостійно повторити матеріал, цікаво та корисно провести час. Обов'язково спробую мовні електронні тренажери як для індивідуальної роботи учня на комп’ютері чи планшеті, так і в класі під час застосування інтерактивної дошки. Сподіваюся, що таке використання стане високорезультативним, дозволить здійснювати миттєвий контроль та оптимізувати роботу на уроках української мови.

    ВідповістиВидалити
  2. Досить корисний і цікавий матеріал про мовні тренажери, підчас яких учень не тільки проведе час за комп’ютером, а й перевірить рівень засвоєного матеріалу, виконає завдання, що містять орфографічні і пунктуаційні правила. Отже, учень має можливість підвищити рівень грамотності.

    ВідповістиВидалити