Козаченко
О. В., вчитель світової літератури Назарівського навчально-виховного комплексу
Використання
ІКТ на сучасному уроці світової літератури
Сучасний урок вимагає від вчителя крокувати в ногу з часом, бути креативним
і актуальним. «Застарілий вчитель» викликає у дітей пасивність на уроці, а
інколи, взагалі відбиває інтерес до навчання.
Саме інформаційно-комунікативні технології розширюють обрій в навчальній
царині, допомагають педагогу залишатися цікавим учню.
Намагаюся утримувати інтерес до
свого уроку саме залученням учнів до
співпраці в медіа просторі. Медіаграмотність дозволяє учню активно
використовувати можливості інформаційного поля телебачення, радіо, відео, кінематографа,
преси, Інтернету, розвиває критичне мислення, вміння зіставляти факти.
У практику сучасної школи впевнено входить урок у електронному вигляді,
невід’ємними частинами якого є демонстрація підібраного матеріалу: ілюстрацій,
таблиць, схем, музичний супровід, проведення бліц-опитувань, використання
тестових завдань, відео- і аудіо фрагментів. Дослідницька діяльність учнів
передбачає використання таких методів: визначення проблеми і завдань
дослідження; визначення експериментальних, статичних і гіпотетичних способів
дослідження; збирання, систематизація та аналіз одержаних результатів,
підведення підсумків; звернення до нових проблем.
На своїх уроках використовую такі
методи і форми роботи:
-
біографія у слайдах (часто готують учні);
-
картки з індивідуальними завданнями (якщо працюємо в
класі інформатики);
-
ряд проблемних питань: «я – тобі, ти – мені»;
-
звуковий супровід уроку, живі голоси майстрів слова;
-
різноманітні порівняльні схеми;
-
зіставлення тексту художнього твору з кінофільмом;
-
ігрові форми роботи (ребуси, ігри, кросворди, вікторини).
Хоч урок з використанням ІКТ і покликаний полегшити працю
вчителя, але потребує кропіткої підготовки і роботи. Пропоную логічний ланцюжок
побудови уроку з ІКТ.(З досвіду роботи Дроздової Світлани Євгенівни)
1.
Навчальна задача.
2.
Аналіз проблеми.
3.
Пошук джерел (підручник – художній текст, інтерресурси
(мультимедіа)).
4.
Пошук інформації.
5.
Вибір інформації.
6.
Класифікація інформації.
7.
Об’єднання інформації.
8.
Створення власного конструктора уроку.
Тих учнів, які мають доступ до
мережі Інтернет, обов’язково знайомлю з електронними адресами сайтів бібліотек
та медіа видань. Для себе обрала ряд джерел, які задовольняють найчастіше мої
інформаційні потреби:
1.
«Литературная газета» - http://www.1gz.ru/
2.
Бібліотека української поезії – http://ukratt.lviv.ua/biblioteks.html
3.
Весна. Словник – http://www.slovnvk.org/
- літературно-критичні матеріали;
4.
Національна бібліотека України імені Вернадського – http://www.nbuv.gov.ua/;
5.
Інтервидання «Словесник» - www.slovesnik.ru
Але не слід забувати, що ми працюємо в умовах села і
говорити про 100% залучення учнів до роботи в медіа просторі марно. Слід пам’ятати про певний відсоток
дітей, яким і в нинішній час залишається недосяжна мережа Інтернет.
Якщо говорити про перспективи
використання ІКТ, то хочу звернутися до думки професора В.В. Гузєєва. На його
думку, технології п’ятого покоління будуть засновані на глобальній взаємодії особистостей,
які розвиваються через всесвітні інформаційні мережі й телекомунікації, що
супроводжуватиметься такою ж взаємодією педагогів.
Виходячи з вищесказаного розуміємо,
що технології п’ятого покоління базуватимуться на нових вимогах до пізнавальної
діяльності учня, сприйняття та осмислення інформації, що надходить з різних
інформаційних джерел, уміння аналізувати інформацію, виділяти головне в
інформаційному повідомленні, розуміти спрямованість комунікації.
Реалізація принципу нової стратегії
навчання досягається шляхом застосування комп’ютера, як тренажера, репетитора,
асистента, помічника, засобу корекції, контролю і оцінки діяльності школярів,
її активізації і стимулювання.
На ряду з використанням ІКТ, ми не можемо відмовлятися від традиційних
джерел інформації і маємо виховувати учня здатного інтегрувати різні
інформаційні джерела.
Використані джерела:
1.
Беженар Г. Нові інформаційні технології у навчальному
процесі сучасної школи/І.Беженар, О.Волинко/ Директор школи. -2005.-№37
(373)._с.13-15
2.
Дячок С. Комп’ютерні технології осучаснюють урок
літератури // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. –
2010.- №11-12. – с.22
3.
Обухова Н. Сучасні інформаційні технології // Відкритий
урок. – 2011. – №2. – С. 22-23.
4.
Таранік-Ткачук К. Інтернет як образ сучасного
віртуально-мобільного світу// Всесвітня література в середніх навчальних
закладах України. – 2010. – № 4. – С. 61-63.
5.
Шуляр В.І. «Стратегії літературної освіти школярів у
системі профільного навчання». Ч.1. Миколаїв, 2010.
на всі сто відсотків погоджуюся із Оленою Василівною. Дійсно залучення дітей до співпраці в медіа просторі є важливим компонентом, адже при такому виду діяльності діти можуть проявити себе і ,що не мало важливо, учні можуть краще засвоїти навчальний матеріал. а також проявити свою креативність
ВідповістиВидалити