Карчевська Т. М.,
вчитель української мови та літератури
Кіровська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Кроки до
впровадження шкільної медіа-освіти та використання
мультимедійних технологій
Комп'ютер на
уроках української мови та літератури стає звичним засобом навчання. Чимдалі
ширшим стає доступ учителів і учнів до новітніх інформаційних технологій,
насамперед до Інтернету. Одним із головних провідників глобалізації –
інформаційної відкритості – є медіа, що потребує від школи формування
особистості, спроможної вибірково сприймати медіа інформацію, вміти адекватно
на неї реагувати. Тому вчителям-словесникам необхідно бути добре ознайомленими
із Концепцією впровадження медіа-освіти в Україні.
Медіа-освіта – частина освітнього
процесу, спрямована на формування в суспільстві медіа-культури, підготовку
особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною мас-медіа,
включаючи і традиційні (радіо, кіно, телебачення), і новітні (комп'ютерно
опосередковане спілкування, Інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням
розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. ЮНЕСКО вважає, що «мас-медіа
відіграють важливу роль в освіті молоді в дусі миру, справедливості, свободи,
взаємоповаги з метою підтримки прав людини, рівності цих прав для всіх людей і
націй, економічного та соціального прогресу».
Медіа-освіта забезпечує людині знання того, як:
·
аналізувати,
критично осмислювати та створювати медіа-тексти;
·
визначати джерела
медіа-текстів;
·
інтерпретувати
медіа-тексти та цінності, поширювані медіа;
·
обирати відповідні
медіа для поширення власних медіа-текстів та віднаходження зацікавленої в них
аудиторії;
·
одержувати
можливість вільного доступу до медіа і для сприйняття, і для продукування.
Медіа-компетентність (медіа-грамотність) включає в себе:
Розуміння
|
Уміння
|
впливу медіа на особистість і суспільство;
процесу масової комунікації;
контексту медіа;
|
аналізувати, оцінювати та обговорювати медіа-тексти;
створювати медіа-тексти;
|
У навчальній програмі «Українська мова» роботу над
складанням медіа-текстів (повідомлення, викладене в будь-якому жанрі медіа:
газетної статті, телепередачі, відеокліпу і под.) передбачено. Так, учні
працюють над складанням замітки до газети інформаційного характеру, про вчинок
людини типу роздуму, пишуть замітку дискусійного характеру, створюють статтю до
газети на морально-етичну тему. На мовних олімпіадах і конкурсах учням
пропонують написати есе – твір, який цілком відповідає вимогам, що ставляться
до медіа-тексту.
Учителеві необхідно враховувати такі принципи медіа-освіти:
·
медіа-освіта –
дослідницький процес;
·
медіа-освіта – це
швидше діалог, ніж дискусія;
·
медіа-освіта
демократизує стосунки між учителем та учнем, надаючи їм можливості для спільних
міркувань та діалогу;
·
медіа-освіта
унікальна тим, що знання не передаються учням, а відкриваються ними у процесі
критичного дослідження та діалогу;
·
медіа-освіта –
процес, який триває упродовж усього людського життя.
Уроки з
медіа-освіти передбачають такі інноваційні методи сучасної педагогіки як
рольові ігри, дискусії, диспути, виконання творчих завдань, створення учнями
власних макетів газет, радіо- відеосюжетів та їхнє обговорення. Наприклад,
учням подобається створювати макети газетної шпальти: спочатку вони їх
складають, як пазли, з готового видрукуваного матеріалу (укладають світлини,
тексти тощо), а вже потім самі формують макет за власною тематикою. Паралельно
відбувається обговорення того, як зміни у розміщенні матеріалу впливають на
сприйняття інформації, яка у ньому міститься. Здійснюється також словникова
робота – аналіз мовленнєвих помилок.
Медіа-освіта
навчає адекватному сприйняттю будь-якої інформації, навіть тієї, яка має
відношення до стосунків школярів із однолітками. Наша мета – не зробити дітей
експертами з медіа-технологій, а розширити їхній світогляд. Я часто повторюю
дітям, що коли ми зустрічаємо в житті підлу, озлоблену людину, не варто
сприймати її як погану людину. Це просто обмежена людина. Вона не бачить світ у
його барвах, і через це її варто
пожаліти. Ми зацікавлені в тому, щоб діти збагачували своє бачення, щоб вміли
бачити життєве розмаїття. Сучасні засоби масової комунікації дуже обмежують
світобачення дітей. Дитина сидить у соціальних мережах, де у неї в «друзях»
500-1000 осіб. Відтак, у дитини виникає ілюзія, що у неї безліч друзів, хоча
листується вона з трьома-чотирма з них, а в реальності може бути взагалі
самотньою. Обмеженість нищить особистість. І завдання медіа-освіти – не тільки
навчити дитину орієнтуватися в морі інформації, але й бачити світ у всій його
повноті, у всіх барвах.
Відомо, що найефективніший вплив на людину
здійснює та інформація, яка одночасно впливає на кілька органів чуття, і
запам'ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів сприймання було
активізовано. Я.А.Коменський зазначав: «...Якщо будь-які предмети відразу можна
сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями...
усе, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме - для сприймання зором, чутне - слухом, запахи - нюхом, доступне дотикові - через
дотик....».
Цікавим форматом
спілкування вчителя й учня, учнів між собою є веб-сторінка або блог в
Інтернеті, на якому розміщено не тільки звичайні текстові повідомлення, а й
зображення, мультимедійні об’єкти. У навчанні мови та літератури блоги і
веб-сайти використовуються з метою надання додаткового інформаційного ресурсу,
подання учнівських творчих робіт на конкурси, олімпіади, створення
інтерактивної газети, журналу тощо.
Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів
є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищувати активність
і привертати увагу учнів до навчання. Науково-педагогічна література подає
різноманітні мультимедійні жанри:
·
медіа-урок;
·
самодиктант;
·
тестові завдання;
·
медіапроект;
·
творчі презентації;
·
віртуальні
екскурсії;
·
літературний
портрет;
·
динамічні таблиці;
Тестові завдання вдало можна
формувати на інтерактивній дошці. Їх зручно використовувати під час тематичного
оцінювання, аудіювання, тощо.
Літературний портрет – це
мультимедійний продукт, що містить документи, фотографії, таблиці,
ілюстративний і текстовий матеріал, аудіо- та відео фрагменти, скомпоновані у
послідовному порядку, що дає змогу вчителю найбільш повно і яскраво розповісти
учням про життєвий і творчий шлях письменника.
Самодиктант
– давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона
працює набагато ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та
розділовими знаками (бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований
текст). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків,
роблячи на дошці відповідні записи.
Таким чином, економиться час на необхідності записувати текст у зошити, увага
класу концентрується лише на досягненні мети, поставленої вчителем на уроці –
перевірити вміння і навички учнів застосовувати ті чи інші правила.
Як бачимо, використання інформаційно-комунікаційних
технологій навчання є однією із важливих умов підвищення якості сучасної філологічної
освіти. Віртуальний навчальний простір – широкий і багатогранний, і кожний
учитель може тут реалізувати власне бачення уроку, виявити творчість і фахову
майстерність. Думаю, така організація навчального процесу має стати реальністю
уже сьогодні за умови, що держава повернеться обличчям до загальноосвітніх шкіл
і забезпечить усіх учнів і вчителів комп’ютерами, інтерактивними дошками,
вільним доступом до всесвітньої мережі Інтернет.
Тетяно Михайлівно, вражена Вашим філософським висновком про самотність сучасної людини при наявності 500-1000 друзів у соціальних мережах. Як не прикро таке констатувати, але це справді - факт. Солідарна з Вами у бажанні вчити школярів бачити світ у всій його повноті, у всіх барвах. Ще погоджуся із думкою про те, що найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка одночасно впливає на кілька органів чуття, і запам'ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів сприймання було активізовано. Впевнена, що уроки медіа-освіти сприятимуть розвитку в наших учнях успішності, творчості, креативності, адже такими є вимоги сьогоднішнього дня.
ВідповістиВидалити