Суковач А.Г., вчитель української мови та літератури Оситнязької  загальноосвітньої  школи  І-ІІІ ступенів

Використання  ІКТ на  уроках української мови та літератури

Нові інформаційні технології – це сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі й подання інформації за допомогою комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій.
На сучасному етапі комп’ютер органічно увійшов  у наше життя, як джерело текстової анімаційної, аудіовізуальної та інших видів  інформації, як помічник  у роботі, засіб спілкування і розваг, дає  можливість моделювати бажану (віртуальну) реальність, відкрив цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення усяких професійних навиків, дозволив реалізувати принципово нові й методи навчання. Бурхливий розвиток засобів інформації, поява  нових технологій одержання, передачі, обробки і збереження інформації відкриває необмежені можливості для застосування комп’ютерів у навчальному  процесі.
Можна виділити декілька аспектів позитивного впливу на учня медіа-освіти:
·       ресурс компанійськості;
·       відволікання від буденності;
·       за звичкою;
·       для навчання;
·       ресурс заповнення часу;
·       розслаблення;
·       збудження.
Але в той же час ІКТ має і негативний вплив на учнів, зокрема:
·   зменшення бажання читати;
·   гальмування творчості та фантазування;
·   розвиток  критичного  мислення.
Та  все ж, технології  мультимедіа не тільки перетворили  комп’ютер у повноцінного співрозмовника, а дали можливість учням, не покидаючи навчального класу, дому, бути присутніми на заняттях видатних учених і педагогів, стати свідками історичних подій минулого й сучасного, відвідувати музеї і культурні центри світу, найвіддаленіші з географічного погляду куточки Землі.
Мультимедійні технології, мають відповідати основним  критеріям технологічності.
У шкільній практиці існують декілька переваг мультимедійних технологій.
1. Розширення сфери доступу до різних видів інформації.
2. Швидкість знаходження, передавання, опрацювання великого обсягу інформації.
3. Анімаційність та  колористика матеріалу.
4. Зручне та компактне зберігання (касета, дискета, диск) і тиражування програм.
5.Багаторазове використання і коригування навчальних мультимедійних  програм відповідно до психолого-вікових особливостей школярів та  індивідуальних уподобань учителя.
6.Динамічність у створенні схем, таблиць, вікторин.
7.Використання значного обсягу аудіовізуального навчального матеріалу.
8.Моделювання навчальних ситуацій у просторі часу.
9.Урізноманітнення методів, форм і прийомів  навчання.
10.Ефективність використання мультимедіа у проведенні нестандартних уроків.
11.Можливість індивідуального, групового, колективного, самостійного та дистанційного навчання.
12. Розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей до комунікативних дій.
13.Унаочнення абстрактних, теоретичних понять.
14.Формування інформаційної культури учнів.
На уроках української мови та літератури різних типів я використовую комп’ютерні технології, наприклад, на уроках засвоєння нових знань.
1.Актуалізація опорних знань: І група за комп’ютером, інші працюють з учителем за запитаннями, картками. (5- 7 хвилин)
2.Вивчення нового матеріалу: група учнів з високим рівнем знань вивчає матеріал за комп’ютером, інші -  слухають пояснення вчителя, та працюють над поставленою проблемою над підручником (10 хвилин).
3.Систематизація  знань: учні з високим рівнем знань виконують самостійне завдання за  підручником, слабші  працюють з учителем,  третя група перевіряє рівень засвоєння матеріалу за допомогою  комп’ютера (15 хвилин).

Комбінований   урок.

1.Оголошення теми  уроку. Для вивчення нового  матеріалу  перевіряю, як  учні засвоїли  вивчене раніше. Тож  частина  учнів  працює за  комп’ютером над завданнями,  а з рештою  учнів  працюю я (фронтальна  бесіда,  самостійна  робота, диктант…)
2. Пояснення   нового  матеріалу. При цьому  сильні учні  можуть  вивчати  новий  матеріал самостійно за комп’ютером, з рештою – працюю я.
3. Закріплення  матеріалу. Група  учнів  працює за  комп’ютером, а з рештою класу  працює  вчитель.
4.Підсумки  уроку. Д/з.

Урок узагальнення  і систематизація  знань.

Перша група  працює 5-7 хвилин самостійно за  комп’ютером.
Друга  група – 5-7 хвилин працює самостійно за  картками, виконуючи завдання  творчого характеру, завдання для  розвитку логічного мислення.
Після виконання  поставлених завдань учні міняються місцями;
Третя група працює зі мною, виконує завдання  творчого характеру.
І і ІІ група після  виконання завдань на комп’ютері працює разом з учителем або одержує  індивідуальні завдання.
В своїй  роботі  вчителя-філолога намагаюся використовувати  різні  види навчальних  презентацій. Це «Конспект уроку», «Слайд-шоу», «Тільки текст», «Анімовані  схеми», «Опорні сигнали», «Заповнюємо таблицю», «Аналіз картини», «Тренажер», «Тестування».
В середині жовтня місяця 2014 року при вивченні твору В. Рутківського  «Джури козака Швайки» використав навчальну  презентацію «Слайд-шоу».
Слайд №1. Картина Іллі Рєпіна «Запорожці  пишуть листа турецькому султанові»
Слайд №2. Повідомлення теми  й мети уроку.
Слайд №3. Словникова  робота.
Слайд №4. Фразеологізми  використані  у творі.
Слайд № 5. Метод «Мікрофон».
Слайд №6. Д/З.

Дуже сподобались учням навчальні презентації «Олександр Довженко «Щоденник», «Біографія Ю.І.Яновського».
Слід  зауважити, що перший  основний  принцип при підготовці  до уроку, в якому задіяні слайди, полягає в обов’язковому  врахуванні психології сприймання.
Величезну  роль відіграє  слово вчителя в коментуванні слайду. Саме уміле  коментування допомагає учням глибше «відкрити» для себе слайд, краще  сприйняти інформацію, що міститься  в ньому.
На завершення дозвольте нагадати час безперервної  роботи на комп’ютері  протягом  року:
·       початкова школа : 1 клас – 10 хвилин;  2-4 клас – 15 хвилин;
·       основна школа: 5,6- 7 клас – 20 хвилин; 8,9 клас – 25 хвилин;
·       старша школа: 10-11 клас – 30 хвилин.







3 коментарі:

  1. Анатолію Герасимовичу, із великим задоволенням побувала б у Вас на уроці української літератури у 6 класі у середині жовтня 2014 року при вивченні твору В.Рутківського «Джури козака Швайки». Заздрю Вашим учням білою заздрістю, бо вони мали можливість ознайомитися із прекрасним твором та ще й з елементами ІКТ. Дякую Вам за статтю; знаючи Вас, як завжди, все доцільно, виважено, стримано, але компетентно. Творчого Вам горіння! З повагою, Світлана Щербина.

    ВідповістиВидалити
  2. Познайомилася з Вашим матеріалом. Багато цікавого і корисного взяла для себе: використання ІКТ на різних типах уроків. А щодо коментування слайдів, то можна, щоб це робили і учні, а вчитель потім доповнював чи виправляв. Я так робила, виходило добре. Дякую за досвід.

    ВідповістиВидалити