Червона К.А., вчитель української мови та літератури
Бережинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Застосування ІКТ на уроках української мови та літератури: теорія, практика, досвід

Інформатизація освітнього процесу є одним із важливих шляхів пізнання світу і науки та посідає провідне місце в реформі освіти України.
Бурхливий розвиток засобів інформатизації, а отже, поява нових технологій обробки, передачі, одержання і збереження інформації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерів у навчальному процесі.
Сучасному вчителеві української мови та літератури вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу.
Комп’ютерні технології надають кожному школяреві, спираючись на його інтереси та здібності, можливість самореалізації, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.
Комп’ютерні засоби навчання:
1.               Електронний підручник;
2.               Динамічні таблиці;
3.               Літературні портрети;
4.               Тестові завдання;
5.               Диктанти;
6.               Віртуальні екскурсії.
Використання творчих комп’ютерних завдань потребує попереднього ознайомлення учнів із тематикою та суттю проблеми, окреслення термінів виконання, допомоги учневі в пошуку необхідних матеріалів.
Труднощі застосування комп’ютерних технологій на уроках української мови та літератури зумовлені недостатнім забезпеченням шкіл якісними технічними засобами навчання.
Метод проектів
Проектне навчання має особистісно-орієнтований характер, оскільки воно орієнтується на самостійну діяльність учнів - індивідуальну, парну або групову. Передбачає розв'язання учнем або групою учнів певної проблеми, яка вимагає, з одного боку, використання різних засобів та методів навчання, з іншого – інтегрування знань та умінь із різних галузей як інтелектуальної, так і практичної діяльності. Отже, суть проектної технології полягає в гармонійному поєднанні академічних знань із прагматичними.
Метою проектного навчання є формування таких умов навчального процесу, за яких його результатом стає здобуття індивідуального досвіду проектної діяльності учня.
Основними завданнями виступають: а) навчання школяра здобувати знання самостійно, уміти застосовувати їх не лише в стандартних, але й у нестандартних ситуаціях; б) сприяння учневі у здобутті здатності, працюючи в різноманітних групах, виконувати різноманітні соціальні ролі: виконавця, лідера, посередника; в) розширення кола спілкування дітей, знайомство з різними культурами, формування вмінь різнобічного огляду проблем;               г) прищеплення учням здатності користуватися дослідницькими прийомами та методами у навчально-пізнавальній діяльності.

Комп’ютерна презентація як одна з форм вивчення особистості письменника на уроках української літератури

І – підготовчий етап
1 група – «Особисте і громадське життя Т.Г. Шевченка»
2 група – «Значення творчості Т.Г. Шевченка в українському національному відродженні»
3 – група – «Вшанування пам’яті Т.Г. Шевченка на Україні та за її межами»
ІІ – дослідження
Тема проекту: «Вивчення життя і творчості Т.Г. Шевченка»
Форма проведення: презентація.
Мета: дослідити життєвий і творчий шлях видатного поета за запропонованими аспектами.
Учасники проекту: учні класу, розподілені на три групи.
ІІІ – вибір способу вирішення проблеми, обраної для проекту
Визначення та обговорення джерел інформації.
Розподіл обов’язків між кожним членом творчої групи.
Консультація щодо змісту здобутої інформації та поради щодо остаточного оформлення.
Огляд презентації кожної групи, визначення часу і місця їх доповіді в ході уроку.
Створення мультимедійної презентації.
IVпрезентація проекту
V – результати реалізації проекту

БІБЛІОГРАФІЯ
Використання інтернет-ресурсів


1 коментар:

  1. Застосування ІКТ на уроках української мови та літератури не лише осучаснює, але й забезпечує нову якість навчання, оптимізує умови освітнього процесу та підвищує його ефективність. Проектне навчання, про яке говорить у своїх тезах автор, актуальне і дуже необхідне для розвитку творчих здібностей та критичного мислення школярів.

    ВідповістиВидалити